Vysvětlení...aneb kdo je bez viny, hoď po mně haldou groovu!

V komentáři k předchozímu článku se objevil anonymní vzkaz. Škoda, že anonymní, protože bych moc rád odpověděl konkrétnímu člověku. Inu nevadí. Myslím, že komentář potřebuje komentář, respektive vysvětlení, jež je záhodno umístiti jinam, než jen do komentářů ;-)

kdy se z paradni groove party stala tradicni diskoteka na prani? :-(

Původní pohnutka, která mě vedla k tomu, že jsem po dohodě s vedením Junioru, pln očekávání, mylných představ a vůbec jakýchkoliv představ, uspořádal svou první GROOVE YARD party, bylo mé neskrývané nadšení z opojné hudby, jež nemá v našich končinách přílišného zastání v produkci hudebních klubů, natožpak v Příbrami, která oplývá hudebním klubem pouze jediným (nepočítám-li, a také že ne, několik míst, kde se sice hraje k tanci...ale rozhodně ne k poslechu*). Vzpomněl jsem si přitom na pááárty FUNKYDELIC, kteréžto kdysi pořádal člověk, který mě de facto k hudbě GROOVOVITÉHO ražení nenápadně přivedl.

Ať už to může znít jakkoliv nabubřele sebevědomě, jsem přesvědčen o tom, že mám alespoň o chlup (kočky PETERBALD) lepší hudební vkus, než většina populace. Slyším už teď "to je ale vůl namyšlenej!" nebo "Tssss..." nebo snad "eh?!" Není, kam se schovat. Stojím si za tím. Je to tak. Většinová populace je masa...a masa poslouchá komerční rádia typu Evropy 2. Já ne. Nejsem tím lepší člověk, prostě to jen nedělám.

Ponecháme-li teď stranou označení tradiční diskotéka...které autora/ku komentáře samo zahání do rohu, jelikož obsahuje dvě zásadní slova - a to "tradiční" a "diskotéka":-), kterážto odkazují ke stylu DISCO a to vskutku jest dosti blízko žánru hudby, jež jsem měl v (Schlieffenově) plánu pouštět do repro-beden v rámu a rámci Groove Yardy. Vím ale, či raději tuším - to abych nezněl troufale - kam autor/ka pravděpodobně mířil/a. Dovolte mi tedy, abych vše uvedl na (alespoň částečně) pravého Míru.

Po několika Groove Yardech jsem si uvědomil, že má snaha "pozvednout masy k poslechu ušlechtilého Groovu" se často míjí účinkem a to z několika důvodů. Je třeba si uvědomit, že mechanismy průmyslu populární hudby nepracují s hudebními skladbami jako s estetickými objekty, ale jako s komoditami, které se předně mají dobře prodávat. Nijak teď nechci urážet nikoho z návštěvníků mé party (za každého z nich zvlášť jsem rád a potěšen), ale je dostatečně průkazně vidět, jak jsme všichni do jisté míry semleti průmyslem, který nám předkládá efektní prefabrikáty, jež si ani nehrají na umělecky hodnotné skvosty, ale co je důležité, přitahují pozornost mas a vydělávají money. Bylo by pošetilé zakrývat fakt, že významnou ba přímo ústřední roli v celém procesu produkce, percepce atd., hrají masová média. To (velmi mnoho) málo, co vím o psychologii hudby, říká, že "hit" nedělají často (můžeme střízlivě říci, že tomu tak je velmi zřídkakdy) hudební kvality, ale síla mašinérie, která stojí za hudebním počinem, teď už komoditou (právě průmyslu pop music). Oblíbenost toho či onoho songu mezi masou (jak to slovo zvláštně hořce chutná, že?! - Nikdo z nás si nechce připustit, že jí skutečně jsme) totiž úzce souvisí s frekvencí, s kterou se daná píseň objeví v rádiu. Po dosažení bodu nasycenosti - tedy určitého počtu repríz, který vyposlechne konkrétní posluchač, je skladba nastřelena- prd prd- a -bum bum- je z ní megahit.
Do procesu samozřejmě zasahuje mnoho dalších faktorů, ale abych se vůbec díky svému vlastnímu talentu unikat od myšlenky hlavní a zásadní dostal k podstatě věci - i Groove party potvrdila, že nejvíce lidi baví písně, které znají - rozhodně vyžadují daleko méně kognitivního úsilí, méně námahy k jejich percepci a uspokojivému zpracování, kde do hry jistě vstupuje i akt hodnocení (líbí?-nelíbí? -co nám to ten blbej dýdžej cpe?) .
Inu proto vím, že jisté písně jsou osvědčené - fungují jako spouštěcí mechanismus, kdy oblíbená skladba zvyšuje i oblíbenost dýdžeje;-) Důležité je přitom, že oblíbenost těchto skladeb je sdílena intersubjektivně. Na druhé straně jsou tu skladby, které chtějí jednotlivci, protože a poněvadž a vůbec - důvodů se najde tisíc a jedna - ale tím nejklasičtějším je snad ten, že se tomu či onomu daná skladba "prostě líbí". Je potom na dýdžejovi - v konkrétním případě mně - aby zahrál či nezahrál (pokud danou skladbou skutečně disponuje). Jelikož žijeme v podmínkách trhu, kde vládnou zákony nabídky a poptávky - rozuměj, že na Groove Yard party by měla být nabídka (z mé strany) alespoň částečně (ale spíše z větší části) tvořena poptávkou (ze strany lidí). Mám rád mnoho a mnoho muziky, kterou myslím, "masa" (skutečně bez urážky) neocení (minimálně ne na první poslech). A jaká by to pak byla taneční party, kdyby postrádala tanečníky?

Sám jsem si často pokládal otázku, jak daleko můžu a mám při rozšiřování mantinelů pro to, co je ještě pro mě únosné pustit a co již je za hranicemi mé shovívavosti k prznění hudby, kterou mám tak rád, zajít. Domnívám se, že mé hranice jsou nastaveny velmi liberálně. Pro ty, kteří přicházejí za muzikou vybranou (dejme tomu "nerádiovou") to může být zklamání a já vše chápu. Pochopte ale mé dilema - kam až ve své vášni v pouštění svých oblíbených a pro mě "zaposlechvelmimocstojících" písní můžu zajít , pokud většinu nezajímá kvalita, ale známost (respektive obeznámenost)??!!
Další problém tkví v tom, že GROOVE je náchylný na hudební cítění. Mnoho lidí "neuznává" groove proto, že jim v lepším případě přijde jako hudební vyjádření určené k pohupování, ale ne k tanci. Pro mě se v groovu skrývá nezkrotná energie a zároveň bezbřehá volnost v expressi, kterou tak miluju na Jazzu. Někteří lidé potřebují a také vyžadují rytmus jasný, co nejjednodušší. Je mi líto, že taneční hudba musí tak být často nutně podpírána bicí linkou zdůrazňující každou dobu (aneb "tuc tuc tuc tuc"). Jak mi ale dala za pravdu vlastní zkušenost z GROOVE party, jedná se o skladby, na které tančí nejvíce lidí a to i v případě, že daná skladba třeba není z těch masově nejznámějších.

Tento text pravděpodobně nemá nijak hluboký smysl a vzniká pouhým kupením písmenek, které možná někdy dávají dohromady slova, které po sobě ale odmítám znovu číst.
Jedna zásadní informace, která ale z článku měla vyplynout je to, že bohužel se Groove nikdy nemůže zavděčit všem. Jsem v tomto směru sobec, přál jsem si, aby se Groove zavděčil především mně. Realita mě poučila, nicméně jsem si v sobě zachoval alespoň nadšené jádro, které mě drželo nad hladinou ve vodách hudby více či méně sračkoidní.

Hudba je pro mě nadále hlavní zdroj životního optimismu, energie, zábavy, emocí a inspirace.
Jisté důvody mě však nutí k uzavření kapitoly, která nesla název GROOVE YARD. Poslední párty tedy nesla dost pravděpodobně datum 21. června 2008.

Šou mast gou on!

Díky.




*aneb tancovat na to možná někdo svede...ale poslouchat se to nedá


tento text vznikl za přispění hudby Michaela Jacksona z jeho alba Off The Wall z roku 1979

16 komentářů:

Duchy řekl(a)...

Já jsem to tedy celé poctivě přečetl a dospěl jsem ke dvěma závěrům.

1. vůbec tomu nerozumím
2. znova to číst nebudu

Kdyby bylo možno, aby někdo, kdo lépe pochopil obsah*, připsal sem zjednodušený výcuc prostý cizích slov, uvítám to a odměním srdečným poděkováním.

*pokud toto kritérium splňuje, může i sám autor ;-)

Mauglí řekl(a)...

Ahoj Honzíku!:-)
velmi oceňuji:
1. žes to vůbec přečet
2. žes upřímně přiznal, že tomu není rozumět a tudíž mě donutil k úvaze.

Rád bych shrnul hlavní myšlenky, které jakmile opustily mozkovnu ztratily zřetelné kontury a rozpily se na elektronickém papíře.

Inu:
Lidé (návštěvníci GY) často nedokážou strávit muziku hodnou pouštění, vyžadují si hudbu, která je podle nich "best of" i když někdy právě ta k pouštění nebývá vhodná (někdy jde o skutečné sračky). Jelikož však párty nemůže fungovat bez lidí, musí se vkus muziky aspoň malinko přizpůsobovat vkusu a přání publika a jen nenápadně je jim třeba podstrkávat hrozny.
Pro ty, které GY zklamala je tu ale jedna dobrá zpráva - zklamání se už dost pravděpodobně nebude opakovat.

brm brm. stále asi smyslu zbavené, hm?

Duchy řekl(a)...

většinu tohohle jsem pochopil (po bitvě je každý alespoň nadporučík)

jde mi spíš o to, zda opouštíš zavedený model nebo kariéru DJ?

vlastně jsem prototypem člověka, který si za tohle může sám - tedy já tě pravda velmi podporuju, ale moje podpora nebývá zpravidla vyjádřena účastí na GY

jde tedy o zahořknutí nebo o posun vpřed?

Mauglí řekl(a)...

Nezahořknul jsem..nebo alespoň ne zcela. Upřímně mé důvody ukončení kariéry blbýho, ale šlechtěnýho dýdžeje, jsou zcela jiné. Ten článek měl spíš sloužit k obraně mé osoby - proč, že se (asi často) snižuji k tomu, že hraju poklesleji, než by někdo očekával. (odpověď zní - protože pro sebe sama si hraju doma od rána do večera...). Kariéra musí ustoupit vyšším principům nikoliv tak mravním, jako právním, jelikož se o mě má maminka tak bojí, až mi vyhrožuje vystěhováním na ulici...

A to bych, prosím, mohl jít bručet jen na tři léta:-)

btw. Tvé podpory si vážím...ať už jsi kdekoliv!;-)

Duchy řekl(a)...

neminuli jsme se hudbou, ale městem

Budu se těšit na další akci jakoukoli - u coly i v poli mezi koukoly.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj:-)Já jsem se tedy taky přemluvila k přžečtení celého článku a mám trochu jinačí otázku: Na co,že si ten "anonym" vlastně stěžuje?.....:-o
Na lidi,kteří tam chodí a co si přejí zahrát,nebo na DJ nebo prostě se mu nelíbí ta muzika?
Myslim,že tam Kubo nemáš nic z muziky stylu disco a ikdyž si lidé přejí pustit něco,co znají-protože je s tou písní většinou spojuje nějaká určitá situace a o to víc si ten song užijí-zatim jsem nezažila,že by to byl jiný styl než groove,funky a tomu podobné styly....
Jinak,teď jsem zase já nepochopila,proč že se vzdáváš fce DJ,ale to je asi fuk....:-)Mně se totiž groove líbil vždycky....;-)
Domča

Anonymní řekl(a)...

tak mi to ted vsecko pomalu docvakava...chrrrrgrump brmtrk krup krrrrchrrrfrk hnhnhdfrnk kruk....uz nebude groove???no toto!!

Anonymní řekl(a)...

B.
sem se malem nepodepsala prece,jejeje

Mauglí řekl(a)...

No důvody pro mé skončení jsou dosti závažné...
Anonym si stěžoval na muziku...ale já se právě snažil vysvětlit, že to sice do jisté míry závisí na mně, co zahraju, ale nejsem ve své volbě úplně svobodný - tedy pokud chci, aby nebyl prázdný parket a lidi mi otráveně plivali na brýle..což bych vážně nerad;-)

Jinak dík za podporu, mí milí!

Anonymní řekl(a)...

Aaaaaha :-o :-) D.

Anonymní řekl(a)...

tím ale, doufam, nekonci taky tenhle blog, hm?:) K.

Mauglí řekl(a)...

No s psaním smyslných nesmyslů skoncovat jen tak lehce nehodlám. I když vím, že jsem teď dlouho nic nenapsal... Název blogu sice úplně ztratí smysl, ten ale neměl od počátku,takže no need to panic!;-)

Anonymní řekl(a)...

to jo to jediné, co jsem potřeboval vědět :)
Navíc s tim končením bych to neviděl tak bledě, třeba ještě budeš potřebovat nové jeans, což? ;)
Nechceš si radši poslechnout písníčku?
http://www.youtube.com/watch?v=2ZEGM9ZsDkc&feature=related

Mauglí řekl(a)...

Hojdala, Míšo!
Kéž by to byla jen otázka nových džínšů;-)

No pan Carter Beauford je skutečnej magor, jen co je pravda...:-)

Unknown řekl(a)...

páánečku, 14 dní mimo vlast a tady takovej šrumec...kubo já ti děkuju za party. vždycky jsem se tam seznámila s novou muzikou. je to škoda, že když se nastaruje něco jiného než-li oldies či disko trisko (obzvláště v příbrami), tak to nevydrží moc dlouho...proč???(tím nemyslím, proč s tím sekáš, ale jen taková řečnická otázka)... škoda...za pultem jsi vypadal šťastně...:-)

Unknown řekl(a)...

a před ním snad ještě lépe, obzvláště když jsi s děsem v očích zjistil, že píseň už dohrála a bylo yb třeba pustit další..

škoda jen, žes nedal dopředu vědět, že bude poslední, přišel bych se rád a včas rozloučit.

uvidíme se brzy, doufám