Každý den tak trochu přemýšlím o tom, jestli jsem dobrý člověk, jestli si před sebou samým dokážu obhájit všechno, co dělám, všechny ty drobné a větší prohřešky proti vlastnímu přesvědčení, proti vlastním bariérám morálky, proti dobrým mravům či bůhvíčemu. Zoufale bych chtěl cítit něco jako uspokojení z toho, čím jsem v životě byl a čím jsem, a to nejen, dá-li osud na který nejspíš nevěřím, za 60 let, ale i právě teď a taky zítra ráno, až se probudím.
Potají si přeju, aby, až zemřu, lidé na mém pohřbu plakali. Udělalo by mi to upřímnou radost - tedy pokud se člověk může radovat z vlastní smrti (a toho, že ji ostatní oplakávají). Ale ano, bral bych slzy jako vyjádření toho, že jsem měl na tomhle světě místo, že smysl života, po kterém se budu pídit po zbytek svých dnů až do okamžiku smíření s tím, že mi zůstane navždy ukryt, byl zachycen v odlesku slz mých přátel. Ale kdoví, třeba ho najdu a třeba mě překvapí tím, jak zdánlivě banální věcí (jako zástupný symbol pro smysl bytí) se může takový smysl života jevit.
Mám chuť plakat. Plakat nad tím, že mám přátelé, kteří mě mají rádi a já můžu mít rád je, rozplakat se nad jejich nedokonalostmi a propuknout v brek nad nedokonalostmi svými. Jak rád bych jen byl, bez toho, aniž bych byl denně vystaven soudům nad sebou samým. Mám se asi rád. Nemám se ale o nic víc rád, než mám rád lidi mně blízké. Tohle si před sebou dokážu obhájit.
Jak zoufale ubohý by byl život, pokud by o něčem takovém mohla být vůbec řeč, kdyby jsme neměli city, hm? Rozhořčení, smutek, radost, naděje, vztek, uspokojení, nervozita, nejistota, spřízněnost, chtíč, láska, láska, láska...
Jak moc by se mnohorozměrovost našeho světa smrskla v nekonečnost ničeho. Mám chuť plakat a přesto jsem šťastný. Právě proto, že jsem schopný cítit. Proto, že si cením okamžiků.
Všichni Ti, které tak rád vídám si zaslouží můj pláč. Ač to zní sebevíc uměle a každopádně přehnaně pateticky.

Jako onehdá. Cestoval jsem vlakem. Vykloněný z okýnka jsem sledoval okolí tratě. Slunce na obzoru se barvilo do tak nezvyklého odstínu rudo-růžové, že jsem si na moment pomyslel, že zapadá vůbec naposled. Bylo mi to líto...

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Děje se něco,Kubajz?:-o....Začínáš se zamýšlet nad takovými věcmi,až se začínám strachovat,jestli se neděje něco hrůzně nevšedního.....Mno,třebas se někdy potkáme a budem to moct probrat osobně....
D.

Mauglí řekl(a)...

Neděje se nic...jen život se děje...:-) Měl jsem chuť se vyblít, tak jsem to udělal...:-) Dík za starost, Domdulís...snad někdy. pa

Anonymní řekl(a)...

Ačkoli se pánové moderní i postmoderní doby zoufale snažili zavrhovat, vymazávat a nakonec ignorovat něco, co se dá nazvat "smyslem života" (ať už jsi křesťan, žid, delfín nebo ateista), nikdy se jim to dost dobře nepovedlo. Proto stavěli zdi, uvažovali o absurditě i existenci.
Ať už je to jen touha (nebo náš výmysl) či je skutečný, je to jedno, protože tak jako tak JE.
M.

Anonymní řekl(a)...

"zblbnul"
"no jo, ale co s nim?"
"voženíme ho"
"vstávej, budeš se ženit"

Hele, máme Tě rádi, ne protože jsme úplně slepí, ale protože Tvé chyby přijímáme a to je děsně cenné, vážně.

Ale ačkoli lidé na pohřbech pláčou a některé věci z jejich pamětí nikdy nezmizí, vzpmínky blednou a blednou až po nás na tomhle světě nezůstane vůbec nic (ostatně svět by byl fakt děsnej mumraj, kdyby po každém z 6 000 000 000 lidí mělo něco zůstat) takže smysl života není ve vytváření pohřebních památek, pomníků s holubičkou a fotografií z pradědečkem - smysl života je samonosný a obsažený v každé vteřině. Smysl života je přece žít, zazářit do nicoty a zahrát si v orchestru a taky trochu sólo a občas si zahrát jen tak pro sebe v ústraní pro čistou radost ze hry.

Čekání na oslnivé záblesky je pohrdáním přívetivým tlumeným světlem všedního dne a předplácením temna smrti.

Prostě to neřeš, po tom nepátrej a měj rád sebe - zbytek přijde (určitě).